Vad som är nytt i säsong 5

Säsong 5 är här och det är inte lätt att ha koll på alla ändringar så här är en sammanfattning.

Kartändringar

Förmodligen är de största förändringarna som följer med varje ny säsong av Fortnite Battle Royale de som görs på spelets ö karta. Och ingen överraskning här, men säsong 5 lägger till i en helt ny biom som innehåller två nya platser. Biomen kommer att ha ett ökenämne, och de två nya platsnamnen är Lazy Links som nu ersatt Anarchy Acres och Paradise Palms för att spela upp den gamla Moisty Mire.

Säsongen 5 lappsanteckningar avslöjar också att ett antal orena intressanta platser också har lagts till på kartan. Detta kan innehålla tips till säsong 6-temat eller händelsen som kommer att äga rum mot slutet av denna säsong, om säsong 4 är något att gå av.

Rifts

Rifts är nästa spännande stora funktion som har lagts till Fortnite som en del av säsong 5. För närvarande är det väldigt lite känt om Rifts, med plåsteranvisningarna som bara säger ”Testa ditt mod och gå igenom en Rift. Du är ute efter en vild åktur. ”Men nu när vi har haft lite tid att sitta ner och kolla upp Rifts för oss själva, kan vi berätta lite om dem.

Rifts kommer kasta slumpmässigt över kartan i början av varje spel. Om du går över till en, kan du interagera med den för att gå igenom och zip genom tyget av utrymme och tid. Du kommer att transporteras till den stora riften på himlen, så att du kan glida ut i säkerhet, eller fånga en närliggande spelare utanför vakten. De är en ganska snygg liten tillägg, men inte riktigt de teleporter som vissa spelare hade förväntat sig.

All terrain kart (golftbil)

Varukorgar var en cool introduktion till fordon i Fortnite och alla, men det här är vad vi verkligen har väntat på. All Terrain Kart tillåter upp till fyra spelare att hoppa på för en snabbkörning över den fredliga Fortnite Island landsbygden. Powersliding i terrängkartan ger upphov till taket, och taket är till och med en Bounce Pad, vilket gör den perfekt för att skala motståndarens strukturer när du drar upp längst ner.

All Terrain Karts är precis som kundvagnar genom att du bara hittar dem liggande på slumpmässiga platser över Fortnites karta. Vi föreslår dock att du går till några parkeringsplatser som du ser på dina resor. Jag menar, kom igen, var annars kommer de sannolikt att vara bortgjutna?

Vapen

Säsong 5 ger inte bara nytt innehåll till bordet och ingenting mer. Det gör också förändringar i några av de vapen som redan finns i Fortnite för att skapa en (förhoppningsvis) mer balanserad och trevlig upplevelse. Det verkar som om hagelgevär har blivit fokuserat i denna uppdatering, med dubbla pumpning nu nerfed, tunga hagelgevär skjuter dubbelt så mycket pellets (även om dess max skada har förblev oförändrad) och mer.

De mest anmärkningsvärda förändringarna eller tweaks till hagelgevär verkar försöka lösa förvirringen kring de låga skador som kritiska hitspelare har klagat på för ett tag. Från säsong 5 visar hagelgevär nu antalet pellets som landade på ditt mål. Detta kommer att vara synligt inom reticleen, vilket gör det enkelt att se på ett ögonblick hur exakt ditt skott var.

Epic har emellertid också gjort förändringar i hagelsträngspridningsmönster för att vara mer konsekvent utan någon slumpmässig variation. Vad det här betyder är att dina bilder borde känna sig mer exakta, och i kombination med pellets hitindikatorn bör man lösa kritiska träffar med låga skador.

Hunting Rifles kom inte iväg säkra från säsong 5, med deras syfte att hjälpa till att vara nådd med andra snipers med projektilkulor. Och slutligen var den undertryckta SMG buffen kortlivad och dess skademallprofil har justerats på samma sätt som andra SMG.

Stormen

Säsong 5 gör också ett antal andra förändringar i det sätt som ditt genomsnittliga spel Fortnite spelar. En av de viktigaste är hur Storm cirklarna 7, 8 och 9 kommer att fungera om ditt spel råkar komma förbi det här långt. I händelse av att de gör det kommer de att skiftas i slumpmässiga riktningar, snarare än att bara krympa ner. Detta bör göra slutspelet mindre förutsägbart och lite mer balanserat för alla involverade, eftersom det minskar effektiviteten av jättebasbyggnaden. Åh, och den första stormcirkeln gör nu konsekvent 1 skada som den alltid borde ha gjort. En praktisk buggfix ändå.

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *